niewygodne.info.pl

 

     Koszt zakupu 20 Pendolino od Alstomu to ok. 2,64 mld zł. Koszt zakupu 20 Dartów od Pesy to 1,32 mld zł

piątek, 8.02.2019 r.

  

foto: Brill7 (Wikipedia / CC by-SA 4.0)

W 2011 roku PKP Intercity zdecydowało się kupić od francuskiego Alstomu 20 pociągów Pendolino za 400 mln euro (~1,64 mld zł). Kolejne 265 mln euro (~1,0 mld zł) miało trafić na konta Alstomu w ramach umowy serwisowej. W 2013 roku ta sama spółka kolejowa zdecydowała się dokupić kolejne 20 pociągów. Tym razem zamówiła je w polskich zakładach Pesa. Okazało się, że rachunek (wraz z 15 letnią umową serwisową) opiewał na kwotę 1,32 mld zł - czyli 50 proc. mniej, niż całkowity rachunek za francusko-włoskie Pendolino.

 

W 2011 roku PKP Intercity ogłosiła przetarg na dostarczenie 20 nowoczesnych składów pociągów dalekobieżnych. Okazało się, że specyfikację warunków przetargu spełniła tylko jedna firma - Alstom, która zaoferowała ultradrogie Pendolino. PKP Intercity francuską ofertę przyjęło. Została podpisana umowa na dostarczenie 20 składów za 400 mln euro. Kolejne 265 mln euro ma trafić na konta Alstomu przez następnych 17 lat, w ramach serwisowania zakupionych składów. Aby zakup mógł dojść do skutku PKP Intercity musiało zaciągnąć poważny kredyt w Europejskim Banku Inwestycyjnym. Według szacunków Warsaw Enterprise Institute była to kwota 342 mln euro poręczona przez Skarb Państwa (czytaj: podatnicy).

     

r e k l a m y


       

W 2013 roku PKP Intercity zamówiła 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych Dart w bydgoskiej fabryce Pesa. Inwestycję tą w 70 proc. sfinansowano w ramach "Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013". Ostateczna wartość projektu wyniosła 1,32 mld zł. Umowa, poza dostarczeniem pociągów, obejmowała również ich serwis przez 15 lat.

Znając parametry cenowe umów na zakup pociągów Pendolino oraz Dart, można zadać pytanie o sens zakupu tych droższych. Oczywiście - mam pełną świadomość, że
Dart nie jest "etezetem" (elektrycznym zespołem trakcyjnym) dużych prędkości. Na polskich torach może się poruszać z prędkością do 160 km/h. Z drugiej jednak strony, czy możliwości jakie daje konstrukcja Alstomu (do 250 km/h) są w praktyce wykorzystywane? Z tego co się orientuję, to na większości tras w Polsce Pendolino i tak nie może przekroczyć 160 km/h. W tych okolicznościach kluczowe znaczenie może mieć sam komfort podróży, a w mojej ocenie jest on zupełnie porównywalny.

 

r e k l a m y


 

W kontekście powyższej sprawy warto przypomnieć, że w 2015 roku Najwyższa Izba Kontroli (NIK) opublikowała raport dotyczący działalności Grupy PKP za lata 2010 - 2013. W raporcie tym nie zabrakło również kwestii odnoszących się do zakupu Pendolino. Kontrolerzy potwierdzili, że kupno tego pociągu w zasadzie spełniało przesłanki działania niegospodarnego. Tory w Polsce nie są bowiem przystosowane do pociągów, której jeżdżą ponad 200 km/h (Pendolino potrafi jeździć do 250 km/h). Poza tym jego cena była dużo wyższa od cen pociągów jeżdżących z prędkością do 160-200 km/h, czyli najbardziej adekwatnych do polskiej infrastruktury kolejowej. O kosztach serwisowych nawet nie warto wspominać. Zdaniem kontrolerów utrzymanie pociągów wyprodukowanych w Polsce było by ponad dwukrotnie tańsze niż utrzymanie Pendolino.

 

Źródło: Darty przewiozły już blisko 11,5 mln pasażerów (Rynek-kolejowy.pl)
Źródło: NIK o funkcjonowaniu grupy kapitałowej PKP (Nik.gov.pl)

   

r e k l a m y


  

niewygodne.info.pl

blog niewygodny dla establishmentu III RP

 

Blog niewygodne.info.pl stosuje pliki cookies. 

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Jeśli nie wyrażają Państwo zgody, uprzejmie prosimy o dokonanie stosownych zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej.

 

Dostępne na blogu niewygodne.info.pl pliki cookies zbierają, udostępniają i wykorzystują dane w ramach usług reklamowych Google. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na ten temat polecam kliknąc w następujący link: Jak Google wykorzystuje dane gromadzone podczas korzystania z witryn i aplikacji naszych partnerów?

 

     

yyy

R E K L A M Y

a

 

 

niewygodne.info.pl

blog niewygodny dla establishmentu III RP