niewygodne.info.pl

 

     Alstom chce 31,7 mln zł (!) za instalacje Wi-Fi na pokładach Pendolino. Francuski "złoty deal" trwa w najlepsze!

środa, 29.08.2018 r.

  

foto: materiał prasowy

W 2011 roku PKP Intercity zdecydowało się kupić od francuskiego Alstomu 20 pociągów Pendolino za 400 mln euro (~1,7 mld zł). Kolejne 265 mln euro (~1,1 mld zł) miało trafić na konta Alstomu w ramach umowy serwisowej. Aby zakup mógł dojść do skutku PKP Intercity musiało zaciągnąć spory kredyt bankowy poręczony przez Skarb Państwa. Okazuje się, że to nie jedyne koszty. Za instalacje Wi-Fi na pokładach Pendolino Alstom właśnie zażądał dodatkowych 31,7 mln zł! Tak więc gruby, "złoty deal" trwa w najlepsze, a zarząd PKP mówi o "dużym sukcesie" (sic!).

 

We wczorajszym komunikacie prasowym PKP InterCity poinformowało, że na montaż instalacji Wi-Fi w pociągach Pendolino wyda 31,7 mln zł. Za instalację urządzeń Wi-Fi odpowiedzialna będzie spółka Alstom Konstal. - "Nie ukrywam, że brak Wi-Fi w pociągach klasy premium to moja największa porażka" - mówił na początku 2016 roku ówczesny prezes PKP InterCity, Jacek Leonkiewicz. No cóż - nie było tej porażki, gdyby wcześniejsza ekipa nie zdecydowała się na zakup ultradrogich i nie w pełni przystosowanych do polskiej infrastruktury kolejowej pociągów Pendolino od francuskiej spółki Alstom.

     

r e k l a m y


       

Warto wspomnieć, że kontrolerzy NIK w swoim raporcie z 2015 roku potwierdzili, iż kupno składów Pendolino było w zasadzie działaniem niegospodarnym. Tory w Polsce nie są bowiem przystosowane do pociągów, której jeżdżą ponad 200 km/h, a Pendolino w standardzie potrafi się rozpędzić do 250 km/h. Poza tym jego cena była dużo wyższa od cen pociągów jeżdżących z prędkością do 200 km/h, czyli najbardziej adekwatnych do polskiej infrastruktury kolejowej. O kosztach serwisowych nawet nie warto wspominać. Zdaniem kontrolerów utrzymanie pociągów wyprodukowanych w Polsce było by ponad dwukrotnie tańsze niż utrzymanie Pendolino.

Zakup 20 Pendolino przez PKP Intercity to efekt przetargu z 2011 roku. Okazało się, że specyfikację warunków przetargu spełniła wówczas tylko jedna firma -
francuski Alstom, który zaoferował drogie Pendolino. PKP Intercity francuską ofertę przyjęło. Została podpisana umowa na dostarczenie 20 składów za 400 mln euro (~1,7 mld zł). Kolejne 265 mln euro (~1,1 mld zł) ma trafić na konta Alstomu przez następnych 17 lat, w ramach serwisowania zakupionych składów. Aby zakup mógł dojść do skutku PKP Intercity musiało zaciągnąć poważny kredyt w Europejskim Banku Inwestycyjnym. Według szacunków Warsaw Enterprise Institute była to kwota 342 mln euro (~1,45 mld zł) poręczona przez Skarb Państwa (czytaj: podatnicy).

r e k l a m y


 

Teraz do rachunku za Pendolino polski przewoźnik kolejowy będzie musiał doliczyć 31,7 mln zł za montaż tak oczywistej rzeczy jak internet Wi-Fi. Tymczasem Krzysztof Mamiński - prezes Grupy PKP - twierdzi, że to "duży sukces obecnego zarządu PKP Intercity". Zaiste - dziwne musi być rozumienie "dużego sukcesu" przez prezesa PKP, jeśli jego przykładem ma być wyciąganie kasy przez zewnętrzną spółkę za coś, co powinno być zrobione 5 lat temu.

 

Źródło: PKP Intercity wyda na Wi-Fi w Pendolino 31,7 mln zł (Stooq.pl / PAP)
Źródło: PKP SA (Twitter.com)
Źródło: NIK o funkcjonowaniu grupy kapitałowej PKP (Nik.gov.pl)
Źródło: Zakup pendolino to poważny błąd. NIK bije w PKP (Dziennik.pl)

r e k l a m y


  

niewygodne.info.pl

blog niewygodny dla establishmentu III RP

 

Blog niewygodne.info.pl stosuje pliki cookies. 

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Jeśli nie wyrażają Państwo zgody, uprzejmie prosimy o dokonanie stosownych zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej.

 

     

R E K L A M Y

a

 

 

niewygodne.info.pl

blog niewygodny dla establishmentu III RP