niewygodne.info.pl

 

     Rząd Francji spłaci 35,0 mld € długu państwowych kolei. Kiedy Polska zrobiła to samo (0,18 mld € długu), UE od razu wszczęła dochodzenie

poniedziałek, 28.05.2018 r.

  

foto: Unsplash (Pixabay.com) | Alf van Beem (Wikipedia / CC0)

Przypomnijmy - niedługo po tym, jak Przewozy Regionalne (największy przewoźnik kolejowy w Polsce) ogłosiły, że pierwszy raz w historii osiągnęły zysk, Komisja Europejska postanowiła wszcząć postępowanie w/s restrukturyzacji tej spółki i sprawdzić, czy dokapitalizowanie Przewozów kwotą 770 mln zł (ok. 181 mln euro), było aby na pewno legalne. Teraz rząd Francji zapowiedział, że na legalu przejmie blisko 2/3 długu francuskich kolei państwowych SNCF (tj. ok. 35 mld euro). Co na to władze UE? Czy znowu powiedzą, że Francja może więcej, "bo jest Francją"?

 

Przypomnijmy: całkowite zadłużenie SNCF - czyli największego francuskiego przewoźnika kolejowego, które jest kontrolowany przez francuski rząd - wynosi dziś astronomiczną kwotę 55 mld euro. Premier Francji Edouard Philippe właśnie zapowiedział, że jego rząd przejmie spłatę blisko 2/3 tej kwoty (tj. ok. 35 mld euro - większość tego długu wygenerowały inwestycje w TVG, czyli koleje dużych prędkości [odpowiednik polskiego Pendolino]).

           

r e k l a m y


       

Przejęcie długów SNCF ma odciążyć finansowo tę spółkę i pomóc jej stanąć na nogi. Jednocześnie operacja ta utrwali pozycję dominującą tej spółki we Francji oraz umocni jej znaczenie na europejskim rynku kolejowym.

Ciekawe jak w takiej konfiguracji zachowają się eurokraci? Warto wspomnieć, że na początku tego roku
Komisja Europejska (KE) wszczęła dochodzenie w sprawie pomocy restrukturyzacyjnej polskiego państwa dla największego krajowego przewoźnika kolejowego, tj. Przewozów Regionalnych. Chodzi dokładnie o działania państwowej Agencji Rozwoju Przemysłu, która dokapitalizowała spółkę kwotą 770 mln zł (ok. 181 mln euro). Przewozy Regionalne wykorzystały te pieniądze na spłatę długów i sfinansowanie restrukturyzacji.

Efekt tej operacji był niesamowity.
Po nieprzerwanych 15 latach przynoszenia strat i nierentownej działalności, w 2016 roku Przewozy Regionalne pierwszy raz w historii odnotowały zysk (na poziomie 51,2 mln zł). Niestety, konsekwencją wszczętego przez Komisję Europejską postępowania może być to, że w najgorszym przypadku Przewozy Regionalne będą musiały zwrócić otrzymane od państwa pieniądze. A taki scenariusz będzie oznaczał de facto upadek spółki...

   

r e k l a m y


 

Kiedy 2 lata temu dziennikarze pytali Jean-Claude Junckera o to dlaczego Komisja Europejska pozwala Francji na łamanie unijnych zasad fiskalnych (dług publiczny Francji to blisko 100% PKB, a UE dopuszcza tylko 60%) i nie stosuje wobec niej sankcji, ten odpowiedział krótko: "Bo to Francja". Ciekawe co powie teraz, kiedy francuski rząd zacznie realizować swoje najnowsze plany wobec zadłużonych po uszy francuskich kolei państwowych? Czy Unia będzie pobłażliwa tak jak w sprawie łamania zasad fiskalnych, czy też uruchomili procedury, które w przypadku Polski mogą się zakończyć postawieniem Przewozów Regionalnych w stan likwidacji?

 

Źródło: French PM offers debt relief for railway shakeup (Reuters.com)
Źródło: EU gives budget leeway to France 'because it is France' - Juncker (Reuters.com)

r e k l a m y


  

niewygodne.info.pl

blog niewygodny dla establishmentu III RP

 

Blog niewygodne.info.pl stosuje pliki cookies. 

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Jeśli nie wyrażają Państwo zgody, uprzejmie prosimy o dokonanie stosownych zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej.

 

     

R E K L A M Y

a

 

 

niewygodne.info.pl

blog niewygodny dla establishmentu III RP