niewygodne.info.pl

 

     Koncesje na A2 zarządzana przez niego agencja rządowa zarekomendowała spółce, którą wcześniej sam założył. Po odejściu z rządu został jej prezesem!

wtorek, 13.02.2018 r.

    

foto: Premia (Wikipedia / CC BY-SA 3.0)

Agencja Budowy i Eksploatacji Autostrad była rządową agencją, która zajmowała się m.in. urządzaniem przetargów na koncesje na budowę autostrad. W 1994 roku jej szefem został Andrzej Patalas, który wcześniej wraz z Janem Kulczykiem założył spółkę Autostrada Wielkopolska. W 1997 r. kierowana przez Patalasa Agencja zarekomendowała, aby koncesję na A2 udzielić spółce Autostrada Wielkopolska. Rząd SLD postąpił zgodnie z rekomendacją. Co ciekawe - po odejściu z Agencji Patalas został szefem... Autostrady Wielkopolska!

 

Andrzej Patalas w latach 70-tych został wiceszefem Dyrekcji Okręgowej Dróg Publicznych w Poznaniu, a od 1980 r. jej szefem. W 1991 roku, wraz z Janem Kulczykiem założył spółkę Autostrada Wielkopolska. W 1994 roku, dzięki wstawiennictwu Bogusława Liberadzkiego (ministra transportu w rządzie Waldemara Pawlaka i kolejnych rządach SLD-PSL) Patalas objął funkcję szefa Agencji Budowy i Eksploatacji Autostrad - rządowej agencji, która zajmowała się m.in. urządzaniem przetargów na koncesje na budowę autostrad.

              

r e k l a m y


       

Pod koniec 1995 roku zarządzana przez Patalasa Agencja Budowy i Eksploatacji Autostrad ogłosiła przetarg na budowę trzech odcinków od Świecka do Strykowa pod Łodzią (364 km). Przetarg ten został rozstrzygnięty w lutym 1997 r. Zwyciężyła w nim spółka współzałożona przez Patalasa, czyli... Autostrada Wielkopolska.

Rząd SLD ostatecznie udzielił koncesji na budowę (przebudowę) i eksploatację autostrady A2 we wrześniu 1997 r., po uprzednim wydaniu stosownej rekomendacji przez Agencję Budowy i Eksploatacji Autostrad. Stało się to tuż przed przegranymi przez SLD wyborami parlamentarnymi.

Po tym jak SLD musiało oddać władzę koalicji AWS-UW (to oni wygrali wybory w 1997 roku), Patalas pożegnał się ze stanowiskiem szefa Agencji Budowy i Eksploatacji Autostrad (pozostał jednak oficjalnym doradcą ministra transportu). Co jednak ciekawe - już w 2002 roku został on powołany na stanowisko prezesa Autostrady Wielkopolska - spółki która wcześniej wygrała zorganizowany przez Agencję (której był szefem) przetarg, i która uzyskała koncesję na budowę i eksploatację autostrady A2. Funkcję tą pełnił przez 10 kolejnych lat.

    

r e k l a m y


 

Jan Kulczyk otwarcie przyznał, że zarządzana przez jego spółkę autostrada A2 nigdy by nie powstała, gdyby nie Andrzej Patalas. Konflikt interesów? Podejrzenia o faworyzowanie jednego konkurentów kosztem innych? A skąd! To były dzikie lata 90-te, a Kulczyk doskonale wiedział jak wykorzystywać znajomości w establishmencie.

Andrzej Patalas zmarł nagle w 2013 roku. Oficjalną przyczyną była niewydolność krążeniowa.

 

Źródło: Autostrady jak marzenie (Gazeta Wyborcza)
Źródło: Czym jest Autostrada Wielkopolska (Gazeta Wyborcza)
Źródło: Andrzej Patalas nie żyje (Gazeta Wyborcza)

r e k l a m y


  

niewygodne.info.pl

blog niewygodny dla establishmentu III RP

 

Blog niewygodne.info.pl stosuje pliki cookies. 

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Jeśli nie wyrażają Państwo zgody, uprzejmie prosimy o dokonanie stosownych zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej.

 

     

R E K L A M Y

a

 

 

niewygodne.info.pl

blog niewygodny dla establishmentu III RP