niewygodne.info.pl

 

     Coraz większe problemy z Pendolino. Na 20 składów aż 8 nie jeździ! Ultradrogie pociągi nie lubią polskich torów

czwartek, 25.01.2018 r.

    

foto: mat. prasowy

Przypomnijmy - w 2011 roku PKP Intercity zdecydowało się kupić od francuskiego Alstomu 20 pociągów Pendolino za 400 mln euro (~1,65 mld zł). Kolejne 265 mln euro (~1,1 mld zł) miało trafić na konta Alstomu w ramach umowy serwisowej. Aby zakup mógł dojść do skutku PKP Intercity musiało zaciągnąć spory kredyt poręczony przez Skarb Państwa. Teraz okazuje się, że na wspomniane 20 składów, aż 8 jest uszkodzonych i nie jeździ. W 6 przypadkach stwierdzono poważne uszkodzenia podwozia. - "Tabor wygląda jak ostrzelany" - mówią pracownicy PKP.

 

Zgodnie z ustaleniami portalu Rynek-Kolejowy.pl - w tej chwili z 20 składów Pendolino posiadanych przez PKP Intercity, po torach jeździ jedynie 12. Dwa znajdują się w naprawach powypadkowych, a sześć jednostek zostało wyłączonych z ruchu z powodu "niepokojących uszkodzeń podwozia". Jak czytamy na portalu Rynek-Kolejowy.pl w podwoziach wspomnianych sześciu jednostek Pendolino pracownicy PKP Intercity znaleźli "wybite dziury, poprzerywane izolacje i wbite w poszycie kamienie". - "Tabor wygląda jak ostrzelany" - mówią.

              

r e k l a m y


       

W kontekście powyższej sprawy warto przypomnieć, że w 2015 roku Najwyższa Izba Kontroli (NIK) opublikowała raport dotyczący działalności Grupy PKP za lata 2010 - 2013. W raporcie tym nie zabrakło również kwestii odnoszących się do zakupu Pendolino. Kontrolerzy potwierdzili, że kupno tego pociągu było w zasadzie działaniem niegospodarnym. Tory w Polsce nie są bowiem przystosowane do pociągów, której jeżdżą ponad 200 km/h, a Pendolino w standardzie potrafi się rozpędzić do 250 km/h. Poza tym jego cena była dużo wyższa od cen pociągów jeżdżących z prędkością do 200 km/h, czyli najbardziej adekwatnych do polskiej infrastruktury kolejowej. O kosztach serwisowych nawet nie warto wspominać. Zdaniem kontrolerów utrzymanie pociągów wyprodukowanych w Polsce było by ponad dwukrotnie tańsze niż utrzymanie Pendolino. 

 

To ostatnie zdanie szczególne znaczenie może mieć właśnie teraz, gdy aż osiem jednostek Pendolino jest uszkodzona i czeka na naprawy.

       

r e k l a m y


 

Zakup 20 Pendolino przez PKP Intercity to efekt przetargu z 2011 roku na dostarczenie 20 nowoczesnych składów pociągów dalekobieżnych. Okazało się, że specyfikację warunków przetargu spełniła wówczas tylko jedna firma - francuski Alstom, który zaoferował drogie Pendolino. PKP Intercity francuską ofertę przyjęło. Została podpisana umowa na dostarczenie 20 składów za 400 mln euro (~1,65 mld zł). Kolejne 265 mln euro (~1,1 mld zł) ma trafić na konta Alstomu przez następnych 17 lat, w ramach serwisowania zakupionych składów. Aby zakup mógł dojść do skutku PKP Intercity musiało zaciągnąć poważny kredyt w Europejskim Banku Inwestycyjnym. Według szacunków Warsaw Enterprise Institute była to kwota 342 mln euro poręczona przez Skarb Państwa (czytaj: podatnicy).

 

Źródło: Pendolino uszkodzone tłuczniem. W ruchu tylko 12 składów (Rynek-Kolejowy.pl)
Źródło: NIK o funkcjonowaniu grupy kapitałowej PKP (Nik.gov.pl)
Źródło: Zakup pendolino to poważny błąd. NIK bije w PKP (Dziennik.pl)

r e k l a m y


  

niewygodne.info.pl

blog niewygodny dla establishmentu III RP

 

Blog niewygodne.info.pl stosuje pliki cookies. 

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Jeśli nie wyrażają Państwo zgody, uprzejmie prosimy o dokonanie stosownych zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej.

 

     

R E K L A M Y

a

 

 

niewygodne.info.pl

blog niewygodny dla establishmentu III RP