Blog niewygodne.info.pl stosuje pliki cookies. 

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. 

Jeśli nie wyrażają Państwo zgody, uprzejmie prosimy o dokonanie stosownych zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej.

 

     Z gliwickiego portu po 5 latach przerwy znowu wypływają barki z polskim węglem! Można? Jak widać - można!

wpis z dnia 17/07/2017

foto: screen z Youtube.com

My tu o "zamachach na demokrację", tymczasem z portu rzecznego w Gliwicach znowu zaczęły wypływać barki z polskim węglem. Ostatnia barka z tego typu transportem wypłynęła stamtąd w 2012 roku. Później uznano, że to się nie opłaca (tak jak wiele innych rzeczy, które w tamtym czasie było rzekomo nierentownych). Teraz okazuje się, że z gliwickiego portu będzie można wysyłać w świat nawet 1 mln ton węgla rocznie! Powyższe wpisuje się w rządową strategię przywrócenia do życia mającej doskonałe warunki do funkcjonowania polskiej żeglugi śródlądowej.

                              

r e k l a m y


            

Port rzeczny w Gliwicach to początek tzw. "Odrzańskiej Drogi Wodnej", która łączy Górny Śląsk z portami morskimi w Szczecinie i w Świnoujściu oraz z siecią kanałów Europy zachodniej. Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej postawiło sobie za cel przywrócenie do życia polskiej żeglugi śródlądowej. Decyzja o uruchomieniu ponownego przeładunku węgla w porcie w Gliwicach, by drogą wodną mógł on docierać do elektrociepłowni we Wrocławiu i Opolu idealnie wpisuje się w tę strategię. 

To, że warto inwestować w wodny transport śródlądowy najlepiej widać na przykładzie Niemiec. W 2014 r. po niemieckich rzekach i kanałach przetransportowano łącznie 228,5 mln ton towarów. W Polsce porównywalną ilość towaru przewożą w ciągu roku wszystkie pociągi towarowe razem wzięte. Nasi zachodni sąsiedzi mają doskonałą infrastrukturę i mnóstwo uregulowanych rzek, dzięki czemu co roku oszczędzają setki milionów euro na transportowaniu towarów drogami rzecznymi.

          

r e k l a m y


   

W kontekście powyższego warto wspomnieć o porozumieniu, jakie pod koniec stycznia podpisali przedstawiciele rządów Polski, Czech i Słowacji. Ministrowie odpowiedzialni w tych państwach za transport wodny zawarli wówczas memorandum w/s połączenie jednym szlakiem wodnym trzech rzek: Odry, Łaby i Dunaju. Budowa takiej śródlądowej autostrady rzecznej z pewnością najmocniej uderzyłaby w interesy... Niemiec. Obecnie sporo towarów jest transportowanych rzekami z Czech, Węgier czy Słowacji poprzez Niemcy aż do portu w Hamburgu. Stworzenie nowego szlaku wodnego (Odra - Łaba - Dunaj) spowodowałoby powstanie realnej alternatywy. Niewykluczone, że wodni spedytorzy do przewozu swoich towarów wybieraliby wówczas krótszy szlak przez Odrę aż do tańszego w obsłudze portu w Szczecinie. W ten sposób spora część kasy, która trafia w tej chwili do niemieckich firm, zaczęłaby trafiać do Polski.

 

Zobacz pierwszy od 5 lat załadunek węgla na barki w porcie rzecznym w Gliwicach:

 

 

Źródło: Barki z węglem znów wypłyną z Gliwic. Ruszył przeładunek (infogliwice.pl)
Źródło: Załadunek węgla na barki - Port Gliwice (Youtube.com)

      

wpis z dnia 17/07/2017 

          

niewygodne.info.pl

blog niewygodny dla establishmentu III RP

 

* * *

Dołącz do nas!

 

xx

 

r e k l a m y


 

niewygodne.info.pl

blog niewygodny dla establishmentu III RP