Tajna koncesja na autostradę A4 po wielu latach będzie w końcu jawna? Rząd chce opublikować warunki umowy ze Stalexportem!
wpis z dnia 4/03/2016

Foto: Premia (Wikipedia / CC by SA 3.0)

Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa zamierza skontrolować warunki podpisanej w 1997 roku i zmienianej wieloma aneksami umowy koncesyjnej ze Stalexportem, która dotyczy zarządzania 60 km odcinkiem autostrady A4 Katowice-Kraków. Przy okazji treść umowy ma zostać w całości odtajniona i udostępniona opinii publicznej. Przypomnijmy, że z dotychczasowych przecieków wynika, iż Skarb Państwa zobowiązał się m.in. do nie budowania w okolicach autostrady A4 równoległych dróg konkurencyjnych. 
                          

r e k l a m y


            

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk poinformował o planach odtajnienia zawartej w 1997 roku umowy koncesyjnej (wraz z aneksami) dotyczącej zarządzania i pobieranie opłat na 60 km odcinku autostrady A4, jaka została podpisana ze spółką Stalexport (obecnie: Stalexport Autostrada Małopolska). 

 

Treść tej tajnej umowy od wielu lat wzbudza wielkie kontrowersje. Chodzi przede wszystkim o kwestie ograniczenia możliwości rozbudowy dróg alternatywnych w stosunku do odcinka A4 zarządzanego przez Stalexport. Zgodnie z publikowanymi w prasie i mediach przeciekami na temat treści tej umowy - każde podniesienie jakości lub przepustowości dróg równoległych do A4 może być traktowane jako droga konkurencyjna i skutkować wypłaceniem koncesariuszowi (tj. spółce Stalexport Autostrada Małopolska) odszkodowania przez państwo polskie. 

Warto w tym miejscu przypomnieć, że A4 wybudowano częściowo ze środków publicznych, a częściowo za kredyty z poręczeniem rządu. Pierwszą umowę koncesyjną podpisał na kilka dni przed przegranymi wyborami rząd SLD (1997 rok). Potem kilka aneksów do umowy koncesyjnej, które wypaczyły sens przekazywania pod zarząd prywatnej spółki państwowej autostrady, podpisywał rząd Jerzego Buzka (AWS-UW). Co ciekawe: minister Skarbu Państwa z tego rządu - Emil Wąsacz - jest dziś prezesem... Stalexportu Autostrada Małopolska S.A. :-) Ostatni tajny aneks do umowy koncesyjnej podpisywał minister rządu SLD Jan Ryszard Kurylczyk.

Umowa koncesyjna podpisana ze Stalexportem przez wielu jest uważana za skrajnie niekorzystną z punktu widzenia interesów polskiego państwa. Pewne jest jedno - przejazd 60 km odcinkiem autostrady A4 zarządzanej przez Stalexport jest niezwykle drogi. Kierowca samochodu osobowego musi za tę przyjemność zapłacić aż 20 zł!

 

Źródło: Rząd ujawni umowę koncesyjną Stalexportu? (Wnp.pl)
Źródło: Płatna autostrada A4: Sąd utajnił aneks, ale my go znamy! (interia.pl)

wpis z dnia 4/03/2016
     

r e k l a m y


              

niewygodne.info.pl

blog niewygodny dla establishmentu III RP

 

 

r e k l a m y


* * *

Dołącz do nas!

 

  

niewygodne.info.pl

blog niewygodny dla establishmentu

 


r e k l a m y