Drogi krajowe płatne dla kierowców aut osobowych? - Tego nie można wykluczyć
wpis z dnia 10/02/2015

foto: Radomil (wikipedia / CC)

- "Docelowo za jazdę drogami krajowymi powinniśmy płacić wszyscy bez wyjątku, to nie ulega wątpliwości" - tak dwa lata temu twierdził Stanisław Żmijan, funkcjonariusz Platformy Obywatelskiej, który zasiadał na stanowisku wiceprzewodniczącego sejmowej komisji infrastruktury. Póki co władza wprowadza ten plan dla samochodów powyżej 3,5 tony. W tym roku łączna długość płatnych dróg krajowych, na których zainstalowano bramki ViaToll osiągnie blisko 3200 km. Kwestią czasu pozostaje kiedy ekipa Kopacz zgnębi kierowców zwykłych aut osobowych i nakaże im również płacić za możliwość korzystania z drogi krajowej. 

Zgodnie z planami rządu w tym roku przybędzie 250 km płatnych tras. To oznacza, że łączna długość dróg zarządzanych przez GDDKiA, na których zainstalowano bramki ViaToll wzrośnie do 3170 kilometrów. Póki co, za wjazd na takie drogi płacą jedynie kierowcy samochodów, których masa przekracza 3,5 tony. Niewykluczone jednak, że obowiązek ten zostanie niebawem rozszerzony także na kierowców samochodów osobowych. Taki wniosek można wysnuć, kiedy posłuchamy Stanisława Żmijana - funkcjonariusz Platformy Obywatelskiej, który zasiadał na stanowisku wiceprzewodniczącego sejmowej komisji infrastruktury.

 

Przypomnijmy, że na początku 2013 roku na antenie Polskiego Radia Żmijan przyznał, że Polacy powinni płacić za korzystanie z 20 tys. kilometrów dróg krajowych: "Jeśli przyjęliśmy zasadę, że jeździmy, mamy wpływ na zużywanie się dróg, to powinniśmy po prostu płacić. Taki system wdrażamy" - powiedział podczas radiowej debaty poseł PO. W rozmowie z dziennikiem "Fakt" był jeszcze bardziej stanowczy: "Docelowo za jazdę drogami krajowymi powinniśmy płacić wszyscy bez wyjątku, to nie ulega wątpliwości". Opłaty za korzystanie z dróg mogłyby być pobierane od kierowców samochodów osobowych poprzez wspomniany system viaTOLL, który obecnie obowiązuje jedynie kierowców samochodów ciężarowych. W ten sposób nie tylko zyskałoby państwo (poprzez znaczący wzrost pobieranych opłat za przejazd drogami krajowymi), ale również firmy produkujące czytniki ViaToll (wszak, aby można było pobrać opłatę, samochód musi mieć wmontowany specjalny czytnik naliczający płatność pod każdą przejechaną bramką). Wszystko to oczywiście w ramach spełniania postulatu "By żyło się lepiej". Obstawiam, że jeżeli Platforma do spółki z PSL lub innym koalicjantem utrzyma się przy władzy na kolejną kadencję, to opłaty za podróżowanie samochodem osobowym drogami krajowymi zostaną wprowadzone najdalej za 2 lata...

wpis z dnia 10/02/2015