Kolejowy absurd: po wprowadzeniu Pendolino na trasie Warszawa - Kraków ceny biletów wzrosną o 194 proc.!
wpis z dnia 4/12/2014

 

Już za kilka dni zmienia się rozkład jazdy pociągów. Jak się okazuje, to dobra okazja aby zlikwidować kolejowe połączenia, które stanowiłyby realną konkurencję dla drogiego Pendolino. Z rozkładu znika zatem oferujący tanie bilety pociąg "Przewozów Regionalnych" relacji Warszawa - Kraków, a na jego miejsce wskakuje należący do "InterCity" Pendolino wraz ze swoimi droższymi o blisko 200 proc. biletami.

 

Do 12 grudnia będziemy mogli dojechać z Warszawy do Krakowa pociągiem "Matejko" należącym do "Przewozów Regionalnych". Później pociąg ten będzie zlikwidowany, by nie robić konkurencji dla Pendolino spółki "Intercity". Problem w tym, że bilety na Pendolino są o 200 proc. droższe niż bilety na likwidowany pociąg "Przewozów Regionalnych". Porównajmy obie oferty:

 

1. Pociąg "MATEJKO" 
- Przewoźnik: "Przewozy Regionalne"
- Średnia prędkość: 85,7 km/h
- Cena biletu w 1 klasie: 59,90 zł
- Cena biletu w 2 klasie: 53,90 zł

2. Pociąg "KRAKUS" (Pendolino)
- Przewoźnik: "PKP InterCity"
- Średnia prędkość: 115,7 km/h
- Cena biletu w 1 klasie: 176,00 zł (+194 proc.)
- Cena biletu w 2 klasie: 108,00 zł (+100 proc.)

 

Na marginesie warto zauważyć, że czas przejazdu "Matejki" byłby o kilkanaście minut krótszy, a średnia prędkość o kilka kilometrów większa, gdyby nie fakt, że po drodze między Warszawą a Krakowem zatrzymuje się jeszcze na 3 stacjach pośrednich. Pendolino "Krakus" zatrzymywać się będzie tylko na 1 stacji pośredniej.

Mając na względzie powyższe należy uznać, że gdyby z rozkładu nie zniknął "Matejko" Przewozów Regionalnych, to stanowiłby na trasie Warszawa-Kraków realną konkurencje dla Pendolino. O kilkaset procent wyższe ceny biletów PKP Intercity (w porównaniu do cen biletów Przewozów Regionalnych) z pewnością byłyby ważnym czynnikiem przy podjęciu decyzji z usług którego przewoźnika skorzystamy. Od 14 grudnia niestety będziemy pozbawieni konkurencji i skazani na drogie Pendolino spółki PKP Intercity.

 

O sprawie jako pierwszy powiadomił na twitterze Wojciech Mucha.

 

Źródło informacji: Rozklad-pkp.pl

wpis z dnia 4/12/2014